More

    Ko su najbogatiji ljudi u F1?

    Formula 1 je sport koji verovatno troši novac kao nijedan drugi na planeti. U igri su neverovatne sume i da biste bili deo spektakla, morate imati pristup ozbiljnom novcu.
    - Advertisement -

    Autor: Čarls Bredli

    Za početak, samo razmislite o onoj nalepnici Claro na zadnjem krilu automobila Red Bula. Klaro je južnoamerički deo Amerika Movila, globalne telekomunikacione grupe 2000 koja zapošljava skoro 200.000 ljudi i sa sedištem u Meksiko Sitiju – prijavljeni prihodi su veći od 50 milijardi dolara. Njegov predsednik Karlos Slim Helu trenutno ima neto vrednost od 62,8 milijardi dolara. Prema Forbsu, u vreme pisanja ovog članka, on je 16. najbogatiji čovek na svetu.

    Zadnje krilo F1 bolida Red bula
    Claro nalepnica na ovosezonskom bolidu Red Bula

    On je, zajedno sa sinom Karlosom Slimom Domitom, finansijska podrška vozača Serhija Pereza, koji se timu pridružio 2021. Njegova karijera je suštinski povezana sa porodicom Slim preko njihove telekomunikacione kompanije Telmek, koja je sponzorisala njegov uspon iz Skip Barber serije jednoseda u Americi sve do F1.

    Ta nalepnica Claro zbog Pereza se nalazi na automobilu koji je u vlasništvu nekih ljudi do kojih ćemo doći za koji trenutak. Jedan od njih je 56. na listi najbogatijih ljudi. Njegova neto vrednost je 26,9 milijardi dolara, a on je vlasnik manje od polovine kompanije! To je nesvakidašnji primer, ali pokazuje suludu količinu novca koja pomaže da se F1 planeta zavrti.

    Karlos Slim Domit

    Ko je najbogatiji vlasnik ekipe u F1?

    Ditrih Matešic je suosnivač, generalni direktor i vlasnik 49% Red Bula, kompanije koja proizvodi energetska pića koja je vlasnik Red Bul Rejsinga i Alfataurija. Austrijanac toliko voli F1 da je kupio, ne jedan, već dva tima (Jaguar, a zatim Minardi).

    Matešic iza sebe ima zanimljivu priču. Dok je na Tajlandu prodavao pastu za zube, naišao je na piće zvano Krating Daeng i otkrio da mu je pomoglo da ublaži njegov umor. U saradnji sa njegovim začetnikom, Čaleom Jovidjom, 1987. godine lansirali su „zapadnjačku“ verziju pod nazivom Red Bul, koja je brzo postala lider na svetskom tržištu energetskih pića.

    Red Bul ulazi u auto-moto sport putem sponzorstva Gerharda Bergera, a kasnije će posedovati 60 posto Zauber F1 tima – sve do nesuglasica sa Piterom Zauberom koji je potpisao Kimija Rajkonena umesto Enrikea Bernoldija. U novembru 2004. Matešic je kupio Jaguar Rejsing tim za jednu funtu od Forda, a godinu dana kasnije, sa Bergerom, i tim Minardi od Pola Štodarta, preimenujući ga u Skuderija Toro Roso.

    Ditrih Matešic, vlasnik Red Bul F1 ekipe
    Ditrih Matešic – gospodin „Red Bul“

    Vođen od strane direktora ekipe Kristijana Hornera, Red Bul Rejsing je četiri puta osvojio F1 titulu sa Sebastijanom Fetelom. Toro Roso, koji je Red Bulov F1 juniorski tim, ostvario je svoju prvu pobedu sa Fetelom 2008. godine, a od nedavno je preimenovan u Alfatauri, za promociju modnog brenda Red Bula.

    Matešic je takođe vlasnik staze Red Bul Ring u Špilbergu, na kojoj se održava Velika nagrada Austrije. Jovidija je umro 2012. godine, a njegov sin Šalerm (koji takođe često posećuje trke) sada je vlasnik 51% kompanije, što ga tehnički čini najbogatijim vlasnikom tima u F1, tako je bar u teoriji, u praksi je ta titula dodeljena Matešicu.

    Luis Hamilton sa svojim potpuno električnim Mercedesom

    Ko je najbogatiji vozač Formule 1?

    Najbogatiji aktivni vozač u F1 je Luis Hamilton. Sedmostruki svetski šampion ima platu od oko 55 miliona dolara godišnje, a njegova neto vrednost je negde između 300 i 500 miliona dolara. Ugovori sa Mercedesom, Tomi Hilfigerom, Monster Enerdžijem, Boseom, Pumom, IVC-om, Sonijem, Gran Turizmom i MV Agustom verovatno su povećali stanje na njegovim bankovnim računima do najviših granica.

    Veruje se da čovek sa kojim je Hamilton na nivou, u smislu pobeda na svetskom prvenstvu, Mihael Šumaher vredi između 600-800 miliona dolara. Forbs ga je dva puta naveo kao svog najbolje plaćenog sportistu, 1999. i 2000. godine, i tvrdi da je njegova godišnja zarada u Ferrariju dostigla 80 miliona dolara godišnje.

    Princ Salman bin Hamad Al Kalifa i njegova svita na Velikoj nagradi Abu Dabija

    Ko je najbogatiji organizator trke u F1?

    Mnogo je bogatih ljudi povezano sa trkama Formule 1, poput hotelskog tajkuna Ong Beng Senga, koji je u Singapuru imao važnu ulogu dovođenja trke na same ulice grada. Tu je i investitor staze u Ostinu Džon DeJoria. Suosnivač proizvoda za kosu Pol Mičel takođe vredi nekoliko milijardi dolara. Smatra se da je i princ Albert od Monaka milijarder, čija je Kneževina domaćin najpoznatije trke na rasporedu.

    A tu su i Bahrein i Abu Dabi, čijim velikim nagradama zapravo upravljaju kraljevske porodice država. Procenjuje se da lično bogatstvo kraljevske porodice Bahreina premašuje 4 milijarde dolara. Prestolonaslednik Salman je izuzetno aktivna pristalica godišnje trke i F1 uopšte. Takođe investira u Meklaren preko Mumtalakata, suverenog fonda bogatstva zalivske ostrvske države. Veruje se da njegova imovina vredi 17 milijardi dolara.

    U međuvremenu, šeik Kalifa iz Abu Dabija, kontroliše investicijsko telo koje je, sa 875 milijardi dolara imovine, najveći iznos kojim upravlja šef države. Bogatstvo njegove porodice takođe se procenjuje na 150 milijardi dolara.

    Najnoviji dodatak F1 kalendaru, Velika nagrada Majamija, dodaje još jedno ime na ovu listu. Stefen Ros, vlasnik NFL ekipe Majami Dolfins, ima ličnu neto vrednost od preko 7,5 milijardi dolara.

    Njegova kompanija RSE Ventures je bila u trci da zapravo kupi Formulu 1 pre nego što je Liberti Medija zaključila posao. Potpisao je ugovor o dovođenju F1 u Majami, što je potrajalo duže od očekivanog, zbog protivljenja lokalnog stanovništva i pandemije Covid-19 . Prebacivši fokus sa centra Majamija na sopstveni objekat – stadion Hard Rok, Ros je spreman da na svojim parkiralištima izgradi trkalište za skromnih 40 miliona dolara. Ta staza biće domaćin svoje prve trke 2022. godine.

    Džon Meloun, vlasnik Liberti Medija grupe koja je vlasnik Formule 1

    Koliko su bogati vlasnici Formule 1?

    Liberti Medija kupila je Formulu 1 od privatne kompanije CVC za 4,6 milijardi dolara 2017. godine. Liberti kontroliše Džon Meloun, američki milijarder za kojeg se smatra da je najveći privatni vlasnik zemljišta u Americi. Prema Forbsu, njegova neto vrednost je 7,8 milijardi dolara.

    Iz LM su nedavno oktrili, u regulatornoj prijavi Komisiji za hartije od vrednosti, da je naknada za njenog izvršnog direktora, Grega Mafeija, porasla na 47,1 milion dolara u 2020. godini, u poređenju sa 44 miliona dolara, uglavnom zbog raznih bonusa i klauzula. Njegova osnovna plata bila je 871.800 dolara.

    Berni Eklston, bivši izvršni direktor Formule 1, vredi preko 3 milijarde dolara. Ostao je predsednik F1 do 2020.

    Lorens Strol, otac vozača Aston Martin F1 ekipe Lensa Strola i vlasnik tog tima

    Ko su najbogatiji roditelji vozača F1?

    Vozač Aston Martina Lens Strol praktično vozi za svog oca Lorensa, čija je neto vrednost prema Forbsu 3,2 milijarde dolara. Početkom 2020. godine, Strol je otkupio automobilsku kompaniju Aston Martin za 235 miliona dolara i preimenovao svoj tim Formule 1 (ranije Rejsing Point), koji je u leto 2018. kupio za više od 100 miliona dolara.

    Strol je mozak iza modne marke Majkl Kors iz 2011. godine, koji je prodao svoje poslednje akcije u kompaniji 2014. godine. Pre toga je u Kanadu doveo brendove odeće Pijer Kardin i Ralf Loren i, zajedno sa hongkonškim investitorom Silasom Čouom , uložio u Tomi Hilfiger i potom slično razvio brend Majkl Kors. Strol je poznati kolekcionar Ferarija i poznato je da je kupio 275 GTB/4 Spajder za rekordnih 27,5 miliona dolara u 2013. godini.

    Vozač ekipe Haas Nikita Mazepin, u društvu svog oca Dmitirja Mazepina

    Otac vozača Haas F1 ekipe Nikite Mazepina, Dmitrij, većinski je akcionar i predsednik odbora kompanije Uralchem Integrated Chemicals Company. Upao je u Forbsovu listu milijardera 2014. i 2015. godine, otkupivši kompaniju Uralkali vrednu 5 milijardi dolara, najvećeg svetskog proizvođača kalijuma, 2013. godine. Prethodno je sarađivao sa petrohemijskim kompanijama TNK i Sibur, i prvi put je osnovao sopstvenu kompaniju 2004. koja je sada u sklopu Uralhema.

    Mazepin je takođe ponudio da preuzme ekipu Fors Indije 2018. godine, ali je u licitaciji izgubio od Strola.

    Šef ekipe Meklarena Zek Braund zajedno sa Majklom Latifijem, ocem vozaća Vilijamsa Nikolasa Latifija

    Otac vozača Villiamsa Nikolasa Latifija, Majkl, vlasnik je, predsednik i izvršni direktor kompanije Sofina Fuds. Preko investicione kompanije koju takođe kontroliše, uložio je 200 miliona dolara u Meklaren Grupu u 2018. godini.

    Latifi je sa 15 godina napustio rodni Iran i otišao u Kanadu, a tamo je postao izbeglica nakon svrgavanja Šaha 1979. Upotrebio je svoju biznis diplomu i inženjerstvo da bi 1995. u Torontu otvorio kompaniju za preradu hrane zvanu Vienna Meat products (Bečki mesni proizvodi), koji su prerasli u Sofina Fuds, koja ima prihod od 2 milijarde dolara.

    Pošto je gajio strast prema Ferariju, kupio je (i vozio) bivši bolid Šumahera F2004 i bivši bolid Kimija Rajkonena F2007.

    Da li će novac prestati da pristiže u F1?

    Teško. Kao što kaže šef ekipe Meklarena Zek Braun – F1 je mesto za brzo sticanje slave, i ne vidimo da pokazuje znake usporavanja.

    Izvor: Motorsport.com

    - Advertisement -

    Srodni članci

    Komentari

    POSTAVI ODGOVOR

    молимо унесите свој коментар!
    овдје унесите своје име

    Podelite članak

    najnoviji članci