Monako je veoma posebna trka u kalendaru Formule 1, a sa velikim brojem različitih krivina na stazi koja se potpuno razlikuje od svih ostalih tokom sezone, teško je predvideti ko će najbolje snaći.
Autor: Džonatan Nobl
Potrebna je maksimalna količina potisne sile, šasija koja se dobro ponaša, izvrsna trakcija i dobro kočenje. Dok na drugim stazama aeroefikasnost može biti ključan deo igre, i timovi smanjuju potisak koji stvaraju bolidi, u Monaku to nije važno. Snaga takođe nije kritična.
Svi ovi faktori znače da se poredak ekipa u Monaku može veoma razlikovati u poređenju sa drugim mestima, što dodaje još jedan sloj intrige za svečani događaj u Kneževini.
Ali, svake godine se nudi jedan prozor u to kako će se performanse ekipa preslikati na uličnoj stazi. To su vremena automobila kroz treći sektor staze u Barseloni, koji zbog niza zavoja pri malim brzinama i uske šikane u velikoj meri oponaša zahteve ulica Monaka.
Ako brzo prođete kroz sektor 3 u Španiji, to je obično prilično dobar znak. Pa, kako su se stvari posložile na nedavnoj Velikoj nagradi Španije?
Evo najbržeg vremena u trećem sektoru staze u Barseloni za svaku ekipu u kvalifikacijama.
- Red Bul 26.295
- Mercedes 26.400
- Ferari 26.580
- Alpin 26.632
- Meklaren 26.782
- Alfatauri 26.827
- Aston Martin 26.923
- Vilijams 27.131
- Alfa Romeo 27.164
- Haas 27.311
Za Red Bul, nakon dve trke gde su poraženi od Mercedesa, izgledi su više nego povoljni sa automobilom koji je bio najbrži kroz sektor broj 3.
Serhio Perez je raspoložen za ono što bi moglo da sledi za RB16B oko ulica Monte Karla.
– Dosta se radujem Monaku, posebno sa ovim automobilom – rekao je Meksikanac, pa dodao – Mislim da imamo priliku da pobedimo u trci.
Mercedes takođe misli da sve ide u korist Red Bula, pogotovo jer se čini da njegov rival iz Milton Kejnsa ima prednost u „daunforsu“. Direktor inženjeringa Endru Šavlin rekao je:
– Na papiru bih verovatno rekao da će staza više odgovarati Red Bulu nego nama. Izvodili smo na stazu naše krilo sa maksimalnim potiskom, a videli smo ga i na njihovom automobilu u petak (u Španiji), ali tamo se nisu takmičili, pa verovatno mogu staviti još dodatne potisne sile. Dakle, na papiru je verovatno za njih.
Borba iza prva dva takođe izgleda intrigantno, s obzirom da glavnom konkurentu za „najbolje od ostalih“ – Meklarenu, u ranoj fazi sezone nije bilo ugodno u sektorima niskih brzina kao Ferariju i Alpin.
Ferarijev Karlos Sainc ohrabren je učinkom njegove ekipe u trećem sektoru u Španiji:
– Logično da kada imate dobru potisnu snagu u poslednjem sektoru, to vam daje dobar osećaj i dobro raspoloženje za odlazak u Monako, jer, sigurno, više volite da budete brzi u trećem sektoru u Barseloni, nego obrnuto – rekao je, ali i dodao – U isto vreme, Monako ima puno specifičnosti oko postavljanja automobila i pripreme guma za kvalifikacije. Automobili su toliko različiti u Monaku da bi to moglo malo da promeni sliku.
Meklaren misli da slika nije definisana i veruje da postoji mogućnost da se poredak promeni nakon što se bolidi podese zahtevima specifičnim za Monako. Svoje mišljenje izneo je vozač ekipe Lando Noris:
– Velika razlika između Monaka i sektora tri u Španiji je očigledno u tome što u Španiji vodimo vrlo različitu politiku. Mnogo se više fokusiramo na sektor jedan i sektor dva, sa zavojima velike brzine. A potpuno je suprotno u Monaku gde je mnogo više krivina malih brzina. Takođe, vešanje je puno mekše zbog neravnina i uslova staze. Mislim da će sve karakteristike automobila biti dosta promenjene. Dakle, ovo je prilično neistražena teritorija za ovaj automobil – rekao je Noris.
Još jedna istina velike nagrade Monaka jeste da je to vikend kada vozači moraju voziti bez grešaka, izbegavati gužvu u kvalifikacijama, dobro tempirati potencijalni izlazak bezbednosnog vozila i da ih pogleda sreća da ne dožive ikakav kvar ili nešto tome slično. To često mogu biti jednako važni delovi borbe za pobedu, podjednako važni kao i dobar automobil.
Kao što Šavlin kaže – Čak i ako u Monako odete sa najboljim automobilom i imate sjajan paket, još uvek je užasno teško pobediti.

Izvor: motorsport.com